Nem csoda,ha az esti etetésnél a hápogó társaság volt az utolsó,amelyik meg-

kapta a vacsoráját,öldöklő pillantásaimtól kisérve a méltatlankodó társaságot.

József meghozta a karácsonyfát aznap este.Később érdeklődve vette szemügyre a

kamrában a meggyötört állagú kacsát.Behallattszott papa halk kuncogása,nyilván

beszámolt az én megtépázott,magamból kikelt állapotomról,mig a jószágot a kamrába

juttattam...Valahogy mégis derűs hangulatban telt az este,s  most először viszonylag

sokáig beszélgettünk lefekvés előtt.

Időközben át-átjöttek sógornőmék,Marika nagyon aggódott korai felkelésem miatt.

Julit teljesen hidegen hagyta az ilyesmi,sőt minden személyes dolog.Papával alig két-

három szót váltott,jött-ment a házban,nyitogatta a szekrényeket,félrelökte,ami útjá-

ban volt.Valóságos felfordulás maradt minden alkalommal utána.Kinézett a jószágokhoz

talán még meg is számolta a szárnyasokat,de sem papa,sem én nem tettük szóvá

Józsefnek.

A sors pótolta ezt helyettünk,mert Juli valósággal vérszemet kapva rajta,hogy eltűrjük

ezt a minősithetetlen viselkedését,egyre jobban belelendült. Egyik alkalommal,már a

papa szekrényeit felforgatva,a mi szobánkban is tájfun utáni állapotot hagyva,indult a

kamrába,mikor váratlanul betoppant József.Szája is tátva maradt,mindennap rendre

szokott hazaérni,most legyökerezett az ajtóban,nem is vette észre a kamrában lévőt.

-Mi az a Jóisten van itt?!-hasított hangja a csendbe.Juli rögtön előtte termett,kiugorva

a kamrából:-Mi lenne,körülnézek,meg van-e minden,nem adogattatok el valamit,párnát

,abroszt,akármit,amit anyánk hagyott! Még a jószágokat is meg szoktam nézni,nem

tudsz róla?!Jogom van hozzá,én is itthon vagyok!-replikázott harciasan.

-Mindjárt megmondom,hol vagy te otthon...szóval te idejársz,leltározni?!És én erről

nem tudok?-fordult dühösen papához.

-Fiam,hát nem kell a bajt szaporitani.Tudod,milyen természete van,ne vegyen minket

szájára a falu-halkan, szégyenkezve szólt,lányát nézve.

-Nahát ebből most aztán elég! Majd adok én a falu szájának is,te pedig húzd a csíkot

hazafelé a jámbor uradhoz,majd beszélek vele,felvilágositom,mit művelsz te,míg ő a

családjának mindent megadva dolgozik! Be ne merd tenni a lábad,ha nem vagyok itthon!

Mert én vagyok itt itthon,apám és Rita a kicsivel,ezt vésd az eszedbe! De te az urad

mellett vagy otthon,itt csak vendég lehetsz,de iylen vendégre nincs szükségünk- azzal

erőteljes mozdulattal ki is segitette az ajtón.

Ritácska felriadt a kiabálásra,szinte hálás voltam neki,hogy adódhatott sürgős tenni-

valóm.Papa kikerekedett szemmel állt a szoba közepén,hitetlenkedve az előbbi jeleneten,

fájhatott a szive szegénynek,két felnőtt gyermekét igy látva.

József vissszatérve fújt egy hatalmasat,ránézve az apjára rögtön látva,mit válthatott

ki  az öregemberből dühkitörése.

-Apám,nem  tudom,mi vezette idáig,hogy eltűrje azt,hogy Juli itt rendezkedik,kutakodik.

Megalázza apámat azzal,hogy gyanusitgatja eladott-e valamit...maga meg eltűri.Azt ad

el,amit akar,vagy akár én,itt minden a mienk.Juli is ki lett fizetve anyánk után,éppen úgy

mint a többiek.Itt a gazdaasszony Rita,ő rendelkezik,te meg állj a sarkadra,ne félj se

Julitól,se mástól,se a falu szájától,te vagy itthon!-fordult hozzám,majd legyintve fe-

lénk kiviharzott az ajtón.

-Jaj,lyányom,hát látod.Én sose szóltam vóna,mit művel ez a lyány,ha Jóska oda van.Mer

mindig  akkor jön...miket szokott ez a fejemhez vágni,de mióta te itt vagy,legalább már

 nem szidalmaz,csak rámol..most majd a Jóska biztos szól az Antalnak,az meg amilyen

jámbor egyébként,olyan megvadult tud ám lenni,ha betellik nála a pohár.Lesz ott máma

csetepaté.Ezt kell megérni,nem bír ez a lyány a természetjével-kesergett az öreg.

-Nem baj,papa,úgy látszik,ennek igy kellett történnie.Tényleg megalázó,amit csinált a

 Juli,főleg régebben,mig maga egyedül volt itthon.Most ennek is vége lesz,de a falut

telekürtöli,az biztos.Józsinak könnyű,neki nem mer szólni egyetlen vénasszony se,de

nekem igen-gondolkodtam el,vigasztalóan simogatva  papa botra támaszkodó kezét.

 

 

 

 

 

Szerző: szirénke  2011.01.25. 18:42 Szólj hozzá!

Címkék: nem novella életem mindennapjai

A bejegyzés trackback címe:

https://fajldalom.blog.hu/api/trackback/id/tr992613080

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása